Definicja E-learningu
Określenie „E-learning” oznacza prowadzenie szkolenia dla zainteresowanych osób poprzez sieć komputerową, która może być lokalną bądź „Globalną Siecią Komputerową Internet”.
E-learning staje się bardzo szybko nowym paradygmatem w zdobywaniu wiedzy i nowych umiejętności.
Rodzaje e-learningu
E-learning można podzielić na cztery kategorie, od najbardziej podstawowych do bardziej zaawansowanych:
- bazy danych to najprostsza forma e-learningu, dotycząca indeksowanych baz danych, które często zawierają wyjaśnienia problemów związanych z oprogramowaniem, wraz z instrukcjami, pozwalającymi, krok po kroku, zrealizować określone zadania.
- online support to także forma e-learningu, która funkcjonuje w podobny sposób jak bazy danych. Działanie tej formy jest oparte o różnego rodzaju forum, chat rooms, biuletyny, pocztę elektroniczną lub system komunikatów informacyjnych.
Online support jest bardziej interaktywny niż bazy danych, gdyż oferuje możliwość uzyskania bardziej specjalistycznych informacji w znacznie krótszym czasie.
- szkolenia asynchroniczne to najbardziej znana forma e-learningu. Niezależnie od sposobu dostępu, pozwala na naukę w tempie indywidualnym. Pozwala też na kontakt z instruktorami poprzez grupy dyskusyjne, pocztę elektroniczną, biuletyny lub może być od nich całkowicie niezależna, zawierając odwołania do materiałów źródłowych.
- szkolenia synchroniczne to szkolenia prowadzone w czasie rzeczywistym przez instruktora. Każdy uczestnik dołącza do wybranej formy szkolenia o określonej porze i komunikuje się z instruktorem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
Elementy e-learningu
- treść – podstawowy element e-learningu to materiały samokształceniowe. Treści dostarczane są do odbiorcy za pomocą takich nośników jak kaseta wideo, CD-ROM, DVD, lokalną sieć komputerową, czy zyskujący coraz większy udział w rynku Internet.
- komunikacja – e-learning oferuje możliwość komunikowania się nauczyciela z uczniami, jak i uczniów miedzy sobą. Komunikowanie się odbywa się m.in. poprzez pocztę elektroniczną.
- wirtualna rzeczywistość umożliwia odtwarzanie zdarzeń w wirtualnej klasie, gdzie odbywają się wirtualne zjawiska i wirtualne eksperymenty. Na ekranie komputera uczniowie eksperymentują, obserwując symulację zdarzeń i urządzeń.
- współpraca – wirtualne czytelnie, tablice ogłoszeniowe, miejsca dyskusyjne i systemy konferencyjne to idealne miejsca prezentacji własnych poglądów i wymiany spostrzeżeń.
E-learning umożliwia realizację pracy grupowej, wspólną naukę oraz wspólne rozwiązywanie problemów i podział zadań.
- narzędzia – dostępny, prosty w obsłudze zestaw narzędzi, zarówno do tworzenia treści dydaktycznych oraz do zarządzania procesem szkoleniowym, umożliwia osobom nawet z niewielkim przygotowaniem informatycznym brać udział w tworzeniu materiałów szkoleniowych kursu.
- systemy oceny to ważny element e-learningu. Kursy prowadzone z wykorzystaniem komputera jak i rozbudowane systemy zarządzające szkoleniami oferują nowe możliwości samooceny i oceny.
- raportowanie – systemy LMS rejestrują uczestników, kontrolują prawidłowy przebieg zajęć, dokonują weryfikacji.
Zalety e-learningu
- posiada własne tempo nauki podczas szkolenia. Szkolenia e-learning oferują kursantowi narzędzia do kierowania tempem szkolenia, które nie są dostępne w tradycyjnej klasie. Pojedyncze klawisze umożliwiają nawigacje pomiędzy stronami, powrót do materiału, który chcemy powtórzyć. Animacje, filmy i dźwięki mogą być na życzenie powtarzane dowolną ilość razy. Możliwość narzucenia własnego tempa nauki jest jedną z zalet, które powoduje, że szkolenia e-learning są bardziej efektywne.
- został wyposażony w interaktywność. Może to być po prostu zaznaczanie właściwych odpowiedzi do pytań, włączanie animacji obiektów lub rozwiązywanie testów polegających na łączeniu właściwych odpowiedzi z pytaniem. W przypadku nieprawidłowej odpowiedzi, można natychmiast przenieść się na stronę na której znajduje się informacja niezbędna do udzielenia właściwej odpowiedzi. W tekście znajdują się specjalne słowa kluczowe, tzw. hiperlinki, które przenoszą na strony www, gdzie słowa te są wyjaśnione. Skuteczność nauki bardzo efektywnie poprawiają gry interaktywne opierające się na wiedzy przekazywanej w czasie szkolenia. Są to np. gry, w których trzeba wykonać różne zadania, w określonym środowisku, posługując się narzędziami zdobywanymi podczas kolejnych etapów. Takie techniki mogą być używane w szkoleniach z bardzo wielu różnych dziedzin. Gry mogą opierać się na różnych scenariuszach, wygrana, a także przegrana jest znakomitą formą nauki.
- zawiera w sobie motywację. Właściwa motywacja do nauki to mały krok do osiągnięcia sukcesu. Uczestnik kursu, który wie, że szkolenie zawiera wiele interesujących elementów, takich jak wideo, elementy akustyczne, animacje i gry, podchodzi do nauki z większym zapałem i znacznie szybciej potrafi przyswoić nową wiedzę.